اشتراک گذاری

تفاوت آرشیو و بک آپ در چیست؟

درک تفاوت آرشیو و بک آپ به شما کمک می ‌کند تا از اطلاعات حساس خود به بهترین شکل محافظت نمایید. همچنین می‌ توانید سرور و سایر دستگاه ذخیره سازی را با توجه به نیازتان تهیه کنید. بکاپ (Backup) به عملیاتی می‌ گویند که طی آن نسخه ‌ای از داده های فعال با هدف بازیابی در آینده تهیه می شود. بنابراین اگر فایل ‌های حساس سازمان در معرض حملات سایبری، ویروسی شدن و سایر خطرات قرار گیرند، بازیابی اطلاعات به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

منظور از آرشیو (Archive) نیز پروسه ای است که طی آن داده ‌های غیر فعال با هدف نگهداری برای سال ‌های طولانی ذخیره می ‌شوند. این اطلاعات می ‌توانند مواردی مانند اسناد مالی، مدارک تحصیلی یا هر فایل دیگری باشند. در ادامه مفصلاً به مقایسه بکاپ و آرشیو خواهیم پرداخت تا بتوانید تفاوت بین این دو فرآیند را به خوبی تشخیص دهید.

تفاوت آرشیو و بک آپ

جنبه‌ های مختلف تفاوت آرشیو و بک آپ

در صورت آشنایی با تفاوت آرشیو و بک آپ قادر خواهید بود فرآیند مناسب را با توجه به نیاز سازمان یا شرکت خود انتخاب کنید. اغلب کاربران Backup و Archive را یکسان می ‌دانند و مرتباً این مفاهیم را جای یکدیگر به کار می‌ برند. در حالی که این دو عملیات ایمنی از جنبه ‌های مختلف تفاوت‌ های فاحشی با یکدیگر دارند.‌ در زیر فرق بکاپ و آرشیو را به طور کامل بیان کرده ‌ایم تا دید شفافی نسبت به هر دو مورد پیدا کنید:

سرعت دسترسی

Backup در فضاهای بسیار امن مانند سرویس‌ های ابری یا سرورهای محلی نگهداری می گردد. بنابراین می ‌توان گفت این گونه اطلاعات برای دسترسی فوری و آسان بهینه سازی شده ‌اند. در طرف مقابل ذخیره سازی Archive در رسانه‌ های مقرون به صرفه نظیر فضای ابری سرد یا حتی نوار مغناطیسی انجام می ‌گیرد. بنابراین دسترسی به آرشیو فوری نیست و بازیابی آن به‌ پروسه طولانی ‌تر و پیچیده ‌تری نیاز دارد.

اهداف استفاده

مهم ترین تفاوت آرشیو و بک آپ این است که هر دو دسته اطلاعات با اهداف خاصی گردآوری می ‌شوند. عملیات بکاپ مخصوص ریکاوری سریع دیتاها در شرایط اضطراری مانند وقوع حملات سایبری می باشد. اما هدف از آرشیو کردن فایل ‌ها این است که داده ‌های غیر فعال به مدت طولانی در یک محل امن نگهداری شوند.

تفاوت‌ بکاپ و آرشیو در هزینه ذخیره سازی

خوشبختانه آرشیو کردن فایل ‌ها با استفاده از رسانه‌ های کم هزینه و ارزان قیمت امکان‌ پذیر است. در حالی که برای بکاپ گرفتن از دیتاهای حساس خود نیاز به تهیه فضاهای ذخیره سازی پویا و گران قیمت دارید. این موضوع می‌ تواند هزینه تحمیل شده به شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

مدت زمان نگهداری

بکاپ به صورت دوره ‌ای و در فواصل زمانی کوتاه مدت تا میان مدت ایجاد می شود. برای مثال بعضی از سازمان‌ ها به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه اقدام به تهیه Backup می ‌کنند. تفاوت آرشیو و بک آپ در اینجا آشکار می‌ شود که Archive برای نگهداری فایل ها به صورت دائمی یا طولانی مدت طراحی شده است.

فرکانس به‌ روزرسانی

فایل ‌های آرشیو شده تا سال ‌های طولانی بدون تغییر باقی می مانند، در حالی که بکاپ ها هر چند وقت یکبار آپدیت می‌ شوند.

آرشیو یا بکاپ، کدام یک برایتان کاربردی ‌تر است؟

این که از بین بکاپ یا آرشیو کدام گزینه را انتخاب کنید، کاملا به نیازهای سازمان، بودجه و نوع داده‌ های شما بستگی دارد. البته اکثر ادارات و شرکت‌ ها می‌ کوشند ترکیبی از هر دو فرآیند را مورد استفاده قرار دهند. به عنوان مثال برای اطلاعات قدیمی به سراغ تهیه آرشیوهای سالانه و بلند مدت می ‌روند. در حالی که جهت نگهداری داده‌ های فعال از بکاپ‌ های روزانه استفاده می‌ کنند. به طور کلی برای انتخاب بین این دو فرآیند باید معیارهای زیر را مد نظر قرار دهید:

  • نوع فایل ها

برای فایل ‌های ثابت مانند اسناد مالی قدیمی آرشیو گزینه مناسبی محسوب می ‌شود. در حالی که بکاپ برای نگهداری از داده‌ های پویا و حساس انتخاب بهتری است.

  • حجم اطلاعات

با توجه به مطالبی که درباره تفاوت آرشیو و بک آپ بیان شد، Backup برای حفاظت از اطلاعات کم حجم گزینه مناسبی به شمار می‌ رود. اما اگر با تعداد زیادی فایل پرحجم سر و کار دارید، بهتر است برای مدیریت بهینه آن ها Archive را برگزینید.

  • بودجه

در صورتی که با محدودیت بودجه مواجه هستید، بکوشید از طریق آرشیو کردن به داده ‌های حجیم غیر فعال خود سر و سامان بدهید. این در حالی است که بکاپ گیری از فایل های حساس هزینه به مراتب بیشتری را به دنبال دارد. البته اگر مجموعه کوچکی را هدایت می‌ کنید، می ‌توانید از طریق بکاپ‌ ابری اطلاعات را با هزینه معقولی در یک فضای امن نگهداری نمایید.

  • سرعت بازیابی اطلاعات

چنانچه نیاز به بازیابی سریع اطلاعات دارید، لازم است بکاپ را در اولویت انتخاب خود قرار دهید. به عنوان مثال در صورتی که قطع شدن سیستم هزینه بر باشد، Backup گزینه ای ایده آل خواهد بود. بررسی تفاوت آرشیو و بک آپ نشان می ‌دهد که عملیات Archive برای فایل‌ هایی که نیاز به دسترسی دائمی ندارند، کفایت می ‌کند. به عنوان مثال جهت ذخیره اسناد مالی قدیمی و پروژه های کاری خود می ‌توانید آرشیو را انتخاب نمایید.

  • الزامات قانونی

در بعضی از حیطه ها مانند صنعت بانکداری لازم است یک سری اسناد چندین سال نگهداری شوند.‌ بنابراین اگر نیازمند ذخیره داده‌ ها برای سال‌ های طولانی هستید، حتماً از آرشیو استفاده کنید. در طرف مقابل برای محافظت از اطلاعات حساس سازمان در برابر خطراتی مانند قطعی برق، ایرادات نرم‌ افزاری، ویروسی شدن و… بکاپ را برگزینید.

نکات مهم برای پیاده ‌سازی آرشیو

برای این که بتوانید از فرآیند Archive به بهترین شکل استفاده کنید، لازم است هنگام پیاده‌ سازی آن نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • مطمئن شوید که آرشیوهای ایجاد شده با استانداردهای قانونی کشور ایران مانند قوانین مالی کاملاً سازگار هستند.
  • پس از مد نظر قرار دادن تفاوت آرشیو و بک آپ و انتخاب فرآیند مناسب اقدام به ایجاد سامانه ‌های بازیابی کارآمد کنید. چنین موضوعی باعث می‌ شود تا در صورت نیاز بتواند خیلی سریع به فایل‌ های مد نظر خود دسترسی داشته باشید.
  • داده های حجیم را بر اساس دوره و اهمیت در دسته‌ بندی ‌های مختلف قرار دهید.
  • برای صرفه‌ جویی در هزینه‌ های جاری خود از فضاهای ابری سرد همچون Azure Archive Storage استفاده نمایید.
  • جهت کاهش خطاهای انسانی عملیات ذخیره سازی اطلاعات را اتوماتیک کنید.

نکات مهم برای پیاده ‌سازی بکاپ

بکاپ در واقع نسخه دیگری از اطلاعات مهم شما است که مرتباً به روز رسانی می ‌شود. برای این که پیاده سازی فرآیند مذکور مطابق با اصول و استانداردهای لازم انجام گیرد، حتماً نکات زیر را رعایت کنید:

  • بکاپ را در محلی مجزا از دیتاهای اصلی خود ذخیره نمایید تا در صورت بروز هرگونه آسیب احتمالی به یک نسخه سالم دسترسی داشته باشید.
  • در بررسی تفاوت آرشیو و بک آپ بیان کردیم که بکاپ با هدف بازیابی سریع اطلاعات انجام می‌ گیرد. به همین دلیل فایل‌ ها را به طور مرتب تست کنید تا مطمئن شوید که قابلیت بازیابی خود را از دست نداده اند. در صورت نیاز به برگرداندن داده ها نیز می ‌توانید از کارشناسان نمایندگی ریکاوری اطلاعات کمک بگیرید.
  • برای این که مدیریت داده ‌ها به طور خودکار و بدون خطای انسانی انجام شود، بهتر است از برنامه‌ هایی همچون AWS Backup استفاده کنید.
Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.