جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

بررسی علت صدای هارد لپ تاپ

چرا هارد لپ تاپ صدا می‌دهد؟

علت صدای تق تق هارد لپ تاپ چیست؟

دلیل صدای تیک تیک هارد لپ تاپ چیست؟

تمامی این سوالات از رایج‌ترین جستجوهای انجام شده در گوگل توسط کاربران هستند که متاسفانه نشان می‌‌دهند کاربران زیادی با مشکل جدی در هارد لپ تاپ خود مواجه شده‌اند؛ اما علت صدای هارد لپ تاپ چیست؟ اکثر اوقات شنیده شدن صداهای مختلفی از هارد سیستم مانند: صدای تق تق و صدای تیک تیک نشان می‌دهد که هارد لپ تاپ در اثر وارد شدن ضربه و فشار شدید به آن، نفوذ رطوبت به آن و همچنین بروز نوسان برق، سوخته است. در این حالت بهتر است که لپ تاپ خود را بدون کوچکترین دستکاری به مرکز بازیابی اطلاعات بسپارید تا درصورت امکان، اطلاعات هارد سیستم شما را بازیابی کرده و سپس آن را با یک هارد نو تعویض کنند. در ادامه شما را بیشتر با دلایل و علائم سوختن هارد لپ تاپ آشنا خواهیم کرد.

علت صدای هارد لپ تاپ

علت صدای هارد لپ تاپ چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، زمانی که هارد لپ تاپ صدا می‌دهد یعنی اینکه سوخته است؛ اما علت صدای هارد لپ تاپ این است که هد هارد که وظیفه خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی دیسک گردان یا پلاتر هارد را برعهده دارد، دائم در تلاش است که روند خواندن و نوشتن اطلاعات را روی پلتر هارد انجام دهد؛ اما از آن‌جایی که هارد دچار مشکل شده است، این امکان برای آن وجود ندارد و هر بار با پلتر هارد برخورد کرده و صدایی تولید می‌کند؛ بنابراین اگر شما هم با چنین مشکلی در هارد لپ تاپ خود مواجه شده‌اید، لازم است بدانید که صدای تق تق یا تیک تیکی که از آن شنیده می‌شود، ناشی از برخورد هد هارد با پلتر آن به دلیل وارد شدن آسیب جدی به هارد لپ تاپ است.

با خوندن مقاله آموزش بکاپ گیری از هارد لپ تاپ همراه من باش و کلی مطالب جدید یاد بگیر!

انواع صدای هارد لپ تاپ

هارد درایوها به صورت عادی صدای کمی دارند. به خصوص وقتی که در حال بوت کردن سیستم هستند. بنابراین صداهای ریزی مثل کلیک کردن کاملا عادی است. در ادامه در مورد صداهایی که مشکل ساز هستند صحبت خواهیم کرد:

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

صدای خراشیدن در هارد لپ تاپ

اولین مورد را با بدترین صدایی که ممکن است بشنوید آغاز می کنیم. شنیدن صدای خراشیدن از هارد دستگاه، به معنی برخورد هد خواندن و نوشتن با پلاتر است. داده های هارد، روی لایه مگنتی نازکی ذخیره می شوند که روی سطح پلاتر قرار دارد. صدای سایش و خراشیدن، به معنی برخورد هد خواندن و نوشتن است.

اگر چنین صدایی شنیدید، باید بلافاصله دستگاه را خاموش کنید. اگر روشن بماند، خراشیدن انقدر ادامه خواهد داشت، تا تمام داده های شما پاک شود.

صدای کلیک کردن

پیشتر گفتیم صدای کلیک کردن نرمال است، اما اگر بلند و تکرار شونده بود، جای نگرانی وجود دارد. چنین صدایی به این معنی است که هارد به دلیل وجود اروری تلاش می کند مدام ریبوت شود. در صورت شنیدن این صدا نیز باید لپ تاپ را سریع خاموش کنید.

صدای بوق از هارد لپ تاپ

اگر با روشن کردن دستگاه، هارد دیسک شما بوق می زند اما صدای دیگری نمی دهد، احتمالاً دوکی که صفحات درایو را می چرخاند، گیر کرده است. یکی دیگر از نشانه های قطعی که نشان می دهد دوک درایو مسدود شده، این است که دستگاه شما درایو را تشخیص نمی دهد.

چه علائمی نشان‌دهنده سوختن هارد لپ تاپ هستند؟

حالا که متوجه شدید علت صدای هارد لپ تاپ سوختن هارد است، شاید بخواهید با علائم دیگری که نشان می‌دهند هارد لپ تاپ سوخته است نیز آشنا شوید. این علائم به شرح زیر هستند:

بوت نشدن لپ تاپ

اکثر اوقات مشکل بوت نشدن لپ تاپ به دلیل مشکلات نرم‌افزاری مانند: ویروسی شدن سیستم، عدم بروزرسانی سیستم‌عامل لپ تاپ، بهم ریختن تنظیمات بایوس ، بد سکتور شدن هارد و … می‌باشد؛ اما اگر ضربه و فشار زیادی به لپ تاپ وارد شده باشد یا اینکه بر روی آن مایعات ریخته باشد و حین شارژ شدن لپ تاپ، نوسان برق رخ داده باشد، مشکل بوت نشدن لپ تاپ می‌تواند به دلیل آسیب‌دیدگی هارد آن و به احتمال زیاد سوختن آن باشد.

بهم ریختن نام پوشه‌های لپ تاپ

مشکل دیگری که نشان می‌دهد هارد لپ تاپ سوخته است، بهم ریختن نام پوشه‌های لپ تاپ است؛ به گونه‌ای که وقتی به سراغ پوشه‌ها و فولدرهایی که بر روی لپ تاپ ذخیره کرده‌اید می‌روید، شاهد پوشه‌هایی خواهید بود که نام آن‌ها به اسامی عجیب و غریب تغییر شکل پیدا کرده‌اند و ناخوانا هستند.

ناپدید شدن فایل‌های ذخیره شده بر روی لپ تاپ

همانطور که اشاره کردیم علت صدای هارد لپ تاپ، سوختن آن است؛ درواقع رایج‌ترین مشکلی که با سوختن هارد لپ تاپ رخ می‌دهد، صدا دادن هارد است اما پس از آن، شایع‌ترین مشکلی که درصورت سوختن هارد لپ تاپ گریبان‌گیر کاربران می‌شود،  ناپدید شدن فایل‌ها و پوشه‌هایی است که بر روی لپ تاپ ذخیره کرده بودید؛ به گونه‌ای که همه فایل‌های ذخیره شده روی لپ تاپ شما یا بخشی از آن‌ها خود به خود ناپدید می‌شوند.

دلایل صدای هارد لپ تاپ

باز نشدن هیچ یک از فایل‌ها و پوشه‌های لپ تاپ

یکی دیگر از مشکلاتی هم که به دلیل سوختن هارد لپ تاپ رخ می‌دهد، باز نشدن فایل‌ها و پوشه‌ها است؛ به گونه‌ای که هر چقدر سعی می‌کنید تا فایل‌ها و پوشه‌هایی که بر روی لپ تاپ خود ذخیره کرده بودید را باز کنید با کلی ارور مواجه می‌شوید.

چه دلایلی موجب سوختن هارد لپ تاپ می‌شوند؟

همانطور که اشاره کردیم چندین و چند دلیل در سوختن هارد لپ تاپ دست دارند که شامل: وارد شدن ضربه و فشار شدید به لپ تاپ، نفوذ رطوبت به آن و همچنین بروز نوسان برق می‌باشند؛ با این وجود جهت محافظت از هارد لپ تاپ بهتر است از وارد شدن ضربه و فشار به آن و همچنین نفوذ رطوبت به لپ تاپ جلوگیری کنید؛ از همه مهم‌تر اینکه لپ تاپ خود را حین شارژ شدن به محافظ برق متصل کنید، چراکه محافظ برق می‌تواند از بروز نوسان برق در این سیستم و آسیب‌دیدگی هارد آن جلوگیری کند.

Rate this post
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.